هتل ترنج کیش، تور جزیره کیش، تور کیش، جزیره کیش، سفرهای آخر هفته

جزیره کیش

نام جزیره و تاریخچه

در مورد وجه تسمیه نام کیش داستان های زیادی وجود داره که شاید به نزدیک ترین به واقعیت رو بشه ای کفتش که در زبان پارسی پهلوی کیش به کانال زیرزمینی اطلاق میشده. در مورد تاریخ جزیره کیش میتوان گفت که قدمت اون زمان آشوری ها و سلوکیان بر میگرده و خیلی از شاهان ایران زمین بخاطر موقعیت استراتژیک اون و نزدیکی به تنگه هرمز انتخاب میکردن و زیستگاه خیلی از ایران های ایلامی و آشوری بوده ست که با استناد به تاریخچه قایق سواران در جزیره به عنوان ایستگاهی در طول مسیر خایج فارس بوده است.

با از بین رفتن این تمدن‌ها، موقعیت برتر جزیره کیش از بین رفت مخصوصا در زمان هخامشنیان رونق متفاوتی گرفتن و دریانوردی به پیشه اول انها تبدیل شد. که برای حمل مسافر و کالا استفاده اقدام می کردند. در زمان اسکندر مقدونی در سال ۳۲۵ پیش از میلاد یکی از اصحاب و تاریح نویسان آن زمان به نام نِئار خوس برای سفری اکتشافی به این قسمت از ایران سفر کرد و نامم اینجا رو آراکاتا گذاشت

در طول تاریخ ایران حاکمیت کیش در تلاطم بود و مرتب به افول یا سقوط بر میگشت و مخصوصا در زمان خلفای اموی به بحرین واگذار شد ولی در نهایت در زمان در سال ۲۴۹ قمری یکی از ایرانیان اهل ری بر خلیفه شورش کرد و تمامی جزایر خلیج فارس را از جمله و بحرین به سیطره ایران اضافه نمود.

شهر باستانی حریره
در دورهٔ سلجوقیان، کیش به بزرگ‌ترین مرکز تجاری خلیج فارس تبدیل شد. در همین دوران دودمانی به نام قیاصره در کیش به قدرت رسیدند. ایشان که در ابتدا بسیار فقیر بودند، با دزدی دریایی پایه‌های اقتصادی حکومت خود را مستحکم نمودن . بسیار جالبِ که بدونین خیلی از مورخان و شاعران در مورد دوران طلایی کیش صحبت کرده اند و زمان آن را به دوره سلجوقیان نسبت می دهند. اگرچه که در دوران صفوی هم نیز رونق داشت ولی شکل ان متاوت بود. در این راستا سعدی شیرازی در آثار خود دو جا از جزیرهٔ کیش و سفر به آن در این دوران یاد می کند که یکی از آنها  مربوط به هنگامی میشود که مارکوپلو در دربار امپراتوری چین بود و در مورد مروارید های مرغوب همسر امپراتور سؤال کرد که به او گفته شد که آن‌ها از کیش تهیه شده‌اند

مردم

مردم جزیره کیش بر اساس آخرین سرشماری ها که در سال ۹۵ انجام شده است به میزان حدود ۴۰۰۰۰ نفر بوده اند که عمدتا در شهر ساکنن و به آنها کیشوند گفته میشود.

جاذبه‌ها

کیش با اینکه جزیره کوچکی است اما جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد که در اینجا به معرفی بعضی از اونا می پردازیم شهر باستانی حریره، آب‌انبار پنج‌بادگیر، مسجد ماشه، و مسجد امیر اشاره کرد. خانه (موزه) مردم‌شناسی بومیان کیش، کاریز، آب‌انبار پنج‌بادگیر، درخت آرزوها، تم پارک آبی اُشن، پارک برفی پنگوئن،پارک هنر، سواحل ماسه ای مرجانی، باغ وحش، آکواریوم باغ پرندگان، تله‌کابین میکامال، کلبه هور، کشتی‌های تفریحی و همچنین کشتی به گل نشسته یونانی از دیگر دیدنی‌های کیش می‌باشند.

غذاهای محلی جزیره کیش
وقتی پاس غذاهای دریایی جنوب وسط باشه، خیلی ها از ماها دوست داریم بریم و ماهی و میگو های تازه اونا رو امتحان کنیم در اینجا دوس داریم به معرفی بعضی از غذاهای ایرانی بپردازیم:

مجبوس لحم

مجبوس لحم اصلی‌ترین غذای جزیره کیش است. برنج پخته شده با ادویه‌های عربی، نخود و کشمش محتوای اصلی این غذای خوشمزه را شکل می دهد. محبوس لحم همراه با گوشت، مرغ و یا ماهی سرو می شود.  مجبوس لحم یکی از مهم‌ترین غذاهای مجالس و مهمانی‌های بومیان جزیره کیش است.

محمر
لذت از غذای محمر به ذائقه شما بستگی دارد. اگر غذاهای شیرین دوست دارید، محمر می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها در میان غذاهای محلی جزیره باشد. محمر، برنجی شیرین است که به همراه ماهی سرو می شود. غذای محمر ترکیبی متفاوت از مزه‌ها است و قطعا تجربه‌ای تازه خواهد بود.

مرگوگ یا مرقوق

مرگوگ یا مرقوق را باید در کیش امتحان کنید. مرگوگ غذایی فوق العاده خوشمزه است. در پخت آن از انواع سبزیجات و و گوشت استفاده می‌شود. مواد غذای مرقوق شامل بادمجان، گوجه‌فرنگی، فلفل‌سبز، سیب ‌زمینی، گوشت‌های استخوان‌دار، پیاز، سیر و ادویه‌های مخصوص است که هر کدام جداگانه پخته و ترکیب می‌شوند.

به عنوان مشاوران سفر ما به شما پیشنهاد می کنیم که در جزیره سه روز بمونین و با حتما روزها رو اختصاص بدین به تفریحات ابی و هوایی و عصر ها هم به تفریحات کشتی و ممکنه که برای خرید نیز مایل باشین سری به مراکز خرید اون بزنین.

سبد خرید